בצ'אטה – הריקוד שמשגע את הרפובליקה הדומיניקנית

בצ'אטה - ריקוד מהרפובליקה הדומיניקנית

בצ'אטה – ריקוד מהרפובליקה הדומיניקנית

בצ'אטה הוא ריקוד מהרפובליקה הדומיניקנית שבאיים הקאריביים. גם המוסיקה וגם סגנון הריקוד הושפעו מהבולרו הקובני, מהמרנגה (שגם הוא ריקוד דומיניקני), מהסלסה ומהקומביה.

התנועות והצעדים בבצ'אטה

המוזיקה שמלווה את ריקוד הבצ'אטה היא בת ארבע פעמות. בריקוד עצמו, הרקדן מבצע שלושה צעדים במהלך ארבעת הפעמות. כמו בסלסה, תזמון הצעד הוא שלושה צעדים ואז הפסקה. הברכיים מתפתלות תמיד בהתאם לצעדים.

התנועה הבסיסית בבצ'אטה היא ריקוד בן שלושה צעדים בכיוון אחד ואותו דפוס בכיוון ההפוך. רקדני מועדוני הלילה מוסיפים תנועת ירך והתכופפות קלה המלווה בטפיחה או מגע קל נוסף של כף הרגל ברצפה. זה נשמע בערך כך: "אחת, שתיים, שלוש, אה. אחת, שתיים, שלוש, אה".

ההליכה הבסיסית בריקוד דומה, הרקדנים הולכים שוב ושוב קדימה ואחורה אבל לא הצידה.

סגנונות ריקוד הבצ'אטה

חיבוק

את הבצ'אטה רוקדים בכמה סגנונות:

  1. סולו
  2. תוך החזקת ידיים
  3. בחצי חיבוק (חיבוק פתוח)
  4. בחיבוק צמוד

באירועים חברתיים, שלושת הראשונים נפוצים למדי, בעוד שבמועדוני הלילה, חיבוק צמוד הוא הדרך שבה רוקדים לרוב.

1. סולו

1. סולו

2. החזקת ידיים

2. החזקת ידיים

3. חיבוק פתוח

3. חיבוק פתוח

4. חיבוק סגור

4. חיבוק סגור

"קישוטים"

תנועות מהירות ו"קישוטים" עם הרגליים בפעמה הרביעית הפכו לסימן ההיכר של הבצ'אטה, במיוחד בריקודים במועדוני הלילה ובברים.

הדרך הבסיסית לרקוד בצ'אטה הוא שלושה צעדים שמאלה או ימינה ולאחר מכן שלושה צעדים בכיוון ההפוך. לאחר הצעד השלישי, הרקדן יכול להקיש או לגעת ברגל ברצפה, להעלות את הרגל, לעטוף את כף הרגל סביב הרגל של בן הזוג או לנסות מגוון רחב של תנועות מהירות ו"קישוטים". פעולת הרגל מלווה בתנועת ירך לצד אחד או נענוע. את ה"קישוטים" האלה יהיה הכי נוח להסביר דרך הסרטון הבא.

מוסיקה

ההיסטוריה והבצ'אטה הקלאסית

ווייל לואיס סגורה (While Luis Segura) נחשב ל"אבי הבצ'אטה". חוזה מנואל קלדרון (José Manuel Calderón) הקליט את שירי הבצ'אטה הראשונים ב-30 במאי 1962, באולפני Radiotelevisión Dominicana.

ההקלטות הללו בקושי דומות לבצ'אטה של היום. הריקוד והמוזיקה הושפעו במידה רבה מהבולרו הקובני. ואכן, המוזיקה אז לא נקראה בצ'אטה אלא בולרו איכרים (Bolero Campesino). השיר נוגן באמצעות גיטרה אקוסטית והיה איטי יותר מאשר הבצ'אטה של היום. הבולרו הקובני הוא גרסה לטינית של בלוז גדוש נושאים כמו אהבה אבודה וכדומה.

בשנת 1967, קלדרון נסע לארה"ב. כשחזר אל הרפובליקה הדומיניקנית בשנת 1972, הוא מצא שמוסיקת הבצ'אטה קיבלה מוניטין הקשור לזנות. הבצ'אטה קיבלה גם סטיגמה של מוזיקת שוליים האהובה על בני המעמד הנמוך. רק תחנת רדיו ארצית אחת, Guarachita, ניגנה אז את המוסיקה הזו.

הפיכתה של הבצ'אטה למוזיקה פופולרית

בהדרגה, הבצ'טה הפכה לפופולרית. הפריצה הבינלאומית שלה קרתה על הבמה בשנת 1992, כאשר חואן לואיס גוארה (Juan Luis Guerra) זכה בגראמי על אלבומו Bachata Rosa. מהר מאוד החלו מוזיקאים לשלב במוזיקת הבצ'טה גם צלילים אלקטרוניים.

מבחינה בינלאומית, אחד הסינגלים הפופולריים ביותר בעולם של מוזיקת בצ'טה הוא Obsesion בביצועה של הלהקה הדומיניקנית Aventura. ברפובליקה הדומיניקנית, אמני הבצאטה הפופולריים הם אנטוני סנטוס (Antony Santos) ולואיס ורגאס (Luis Vargas). אמנים נוספים אחרים הם: Raulin Rodriguez, Zacarias Ferreira, Frank Reyes, Monchy y Alexandra, Domenic Marte, Xtreme, Andy Andy, Leonardo Paniagua, Los Toros Band וכן Joe Veras.